Kanál novinek Romanonderka.cz

Co si myslím

Chci být silným hlasem jižní Moravy a Brna ve Sněmovně, tvrdí Roman Onderka

Čt 05.10.2017 19:30

Zastihnout brněnského exprimátora a kandidáta ČSSD pro parlamentní volby Romana Onderku, aniž by se zrovna bavil s některým ze zvídavých obyvatel jihomoravské metropole, je trochu oříšek. I my jsme se za ním vydali na kontaktní stánek sociální demokracie na České ulici, kde tráví každou volnou chvíli. Oloupili jsme ho při té příležitosti o čtvrthodinku, ve které jsme se bavili nejen o Brnu, Brňácích a jeho vztahu k nim, ale i o tom, co chce prosazovat v Poslanecké sněmovně.

Je vidět, že nemáte chvíli oddechu. Na kus řeči se tu s vámi zastavila snad už polovina Brna. Jak se mezi Brňáky cítíte?

Samozřejmě velice dobře, protože jsem sám rodilým Brňákem. Brno a jižní Moravu miluji. Víte, my Brňáci jsme trošku černobílí. Nebojíme se říct, co nás doopravdy trápí. Rovně a bez servítek. Já mám ale upřímnost rád a měli bychom si jí vážit.

Brňáci si vás pamatují jako úspěšného primátora. S jakými problémy za vámi přichází?

Pochopitelně jsou to často otázky, které se odkazují na dobu mého primátorství. Osm let ve vedení města Brna jednoduše není krátká doba a nikdo mi ji neodpáře. Lidé se ptají, co se změnilo, v čem je problém a proč se některé projekty nedotahují do konce v té podobě, ve které byly připraveny. Zajímá je, proč musí stát půl hodiny a mnohdy déle v kolonách a proč jezdí do práce a do školy nově se zpožděním i městskou hromadnou dopravou. A není vůbec jednoduché odpovídat, protože už tři roky Brno vede ANO společně s dalšími pěti subjekty, je zde jiný primátor a já, stejně jako ostatní kolegové z ČSSD, jsme v opozici.

Za vašeho primátorství se podařilo řadu projektů nejen nachystat, ale i dotáhnout do konce. Které považujete za nejdůležitější?

Začnu srdeční záležitostí, a to rekonstrukcí hokejového stadionu Rondo. Spolu s Liborem Zábranským jsme umožnili, aby se Kometa konečně vrátila do Extraligy, a letos jsme dokonce slavili titul. Po 51 letech! Nemohu nezmínit i rekonstrukci krásné památky UNESCO – vily Tugendhat. Z dopravních staveb jsou to potom Dobrovského tunely nebo rekonstrukce komunikací, jako je Joštova, Husova či Úvoz, které vůbec nebyly jednoduché. Když jsme o nich začínali mluvit, lidé říkali, že jsme se zbláznili. A podařilo se. Zrekonstruovali jsme také novou brněnskou hvězdárnu, vybudovali jsme více jak 3 tisíce míst ve školkách a vyčistili přehradu, takže se v ní dá po celé léto koupat. Věřte mi, těch projektů bylo opravdu hodně.

Ve vedení druhého největšího města v České republice jste jistě nasbíral spoustu zkušeností i ze spolupráce s vládou. Kabinetu Bohuslava Sobotky se podařilo nastartovat ekonomiku a z vyššího výběru daní těží i Brno. Myslíte si, že je pro Brňany důležité, aby do vlády opět vstoupila ČSSD?

Ano, ale bohužel s tou vedenou Bohuslavem Sobotkou jsem měl příležitost spolupracovat jen posledních pár měsíců v roce 2014. My vedli Brno za pravicových vlád ODS a pana Kalouska a tu zkušenost bych tedy rozhodně žádnému z primátorů nebo starostů nepřál.  ČSSD by měla být součástí vlády i po těchto volbách nejen proto, že se až nám podařilo nastartovat ekonomiku. Já se v sociální demokracii zabývám dopravou, a proto také oceňuji, že jsme jako historicky vůbec první kabinet přispěli na opravy silnic II. a III. třídy. To se Brna sice příliš nedotýká, ale jde o záležitost celé jižní Moravy. Propojení kvalitní dopravní infrastrukturou je totiž důležité nejen pro Brno, ale pro všechna města a obce. Pokud se totiž bavíme o rozšíření dálnice D1 na 6 pruhů jako součásti Velkého městského okruhu, myslíme v tu chvíli i na dopravu v městské části Slatina nebo v obci Šlapanice. Když řešíme dálniční tah Brno-Vídeň, nezajímá to jen Brňáky, ale i lidi od Pohořelic, kde končí čtyřpruh, až po Mikulov. Dálnici z Brna na Svitavsko ocení všechny obce po její trase.

Pokud nechceme stát v kolonách každý den, jako se to děje dnes v Brně nebo Břeclavi, tak vláda a hlavně ministerstvo dopravy a jím řízené instituce prostě musí řešit problémy Jihomoravanů. Jsem rád, že stávající kabinet vedený ČSSD, a doufám, že i ten budoucí, má a bude mít dopravu jako prioritu.

Ovšem výsledky hnutí ANO, které má v kompetenci resort dopravy již čtvrtým rokem, tak výsledky jejich tříletého vedení města Brna, jsou pro mě velkým zklamáním.

Srdcovou záležitostí je pro vás i kvůli vašemu předcházejícímu povolání železnice. To je téma, které se v Brně otevírá každý rok již téměř století. Co by měla vláda udělat, aby vyřešila otázku brněnského železničního uzlu a rychlého vlakového spojení s Prahou a dalšími významnými evropskými městy?

To nejjednodušší a zároveň to nejtěžší, co musí ve své práci udělat každý manažer – rozhodnout. V lednu bude hotová studie proveditelnosti k Železničnímu uzlu Brno a stát musí říci, která varianta je lepší po dopravní i finanční stránce. Věci se musí dát do pohybu. Pokud se tak nestane, Brno vymizí z evropské železniční mapy. Někdo by možná řekl, že o nic nejde. Jiný zas, že je to škoda. Podle mě by šlo o katastrofu pro železniční dopravu v celé České republice a s naprosto bezprecedentním dopadem na obyvatele jižní Moravy.

Sociální demokracie ve volbách prosazuje zvyšování mezd a ekonomický růst založený na firmách přinášejících přidanou hodnotu. O Brně se často mluví jako o středoevropském Silicon Valley. Myslíte, že může v tomto ohledu sloužit jako vzor pro celou Českou republiku?

Určitě ano, ale byl bych opatrný s výrazem Silicon Valley. Brno není monolit. Nebydlí zde jen technicky vzdělaní vysokoškoláci. Ano, máme zde kvalitní univerzity, například Vysoké učení technické, na které jsme nesmírně hrdí. Celkem zde studuje víc jak 85 tisíc vysokoškoláků a z tohoto pohledu je Brno mladou a ambiciózní metropolí. Přesto jsme také nejrychleji stárnoucím městem v České republice. Na druhou stranu je potřeba říct, že skladba lidí, kteří v Brně žijí a pracují, je přibližně stejná jako v jiných částech naší země. Ekonomika založená na výzkumu, inovacích a high-tech odvětvích je tedy bezesporu správnou cestou, ale nesmíme zapomínat ani na zaměstnance se středoškolským vzděláním či výučním listem. Ti si také zaslouží naši pozornost a přitom dnes pracují často pod hranicí průměrné mzdy. Sociální demokracie vždy stála na jejich straně a musí tak činit i do budoucna.

Říkáte, že Brno stárne. V posledních čtyřech letech je přitom pro Brňáky stále obtížnější řešit bytovou situaci. Chybí územní plán, což šroubuje ceny bydlení nad úroveň možností mladých rodin. Jak jim může sociální demokracie pomoci?

Je třeba říci, že jsme v době, kdy v Brně vládla sociální demokracie, již na úrovni města připravovali plán sociálního bydlení a jako první v naší zemi i zrealizovali projekt startovacích bytů pro mladé rodiny. Situace opravdu není jednoduchá. Územní plán města pozastavil soud na popud Zelených a dnes jsme v pozici, kdy se zdá, že nebude hotov ani do roku 2022. Veškeré nemovitosti v Brně kvůli tomu nehorázně zdražují a roste i cena nájemního bydlení. Bez toho, aby byl zpracován plán nový, se tato situace nezmění.

Není to přitom problém jen pro mladé rodiny, ale i pro seniory.

A dokonce snad ještě větší. Máme seniory, kteří mají vyšší penze a pak ty se skutečně nízkými důchody, kteří na pronájem bytu v Brně zkrátka nedosáhnou. Z tohoto pohledu jsou kroky ČSSD ve vládě opravdu správné. Mám na mysli schválené navýšení důchodů od ledna příštího roku v průměru zhruba o necelých 500 korun. Jde o správný směr, ale nikoliv o cíl! Ten by měl být mnohem vyšší, a to srovnání důchodů v České republice a v bohaté západní Evropě. Je třeba si uvědomit, že tito lidé celý život pracovali a vydělávali na penze svých rodičů a prarodičů, stejně, jako to dnes děláme my. A zaslouží si důstojné stáří. Nebránil bych se proto do budoucna ani jednorázovým navýšením v horizontu tisíce korun pro všechny bez rozdílu, aby se ty rozevřené nůžky mezi penzemi opět trochu sevřely.

Za rok tu máme volby do komunálních zastupitelstev. Proč jste se rozhodl kandidovat do Poslanecké sněmovny? Cítíte, že tam můžete pro Brňany vykonat víc než jako kandidát na primátora?

Zastávám názor, že by se kandidáti neměli vybírat z klobouku, jak to dělají některé jiné politické strany a hnutí. Stojím si za tím, že by měl mít politik kromě zkušenosti životní a profesní i zkušenost ze státní správy či samosprávy. Já začínal tak, že jsem v sociální demokracii byl u zrodu dopravní komise, a to jsem ještě ani nebyl členem. Poté jsem kandidoval na úrovni městské části a poté celého města. Považuji to za nedocenitelnou zkušenost. A když to řekneme úplně otevřeně – pokud nebudou Brňáky a Jihomoravany zastupovat ve Sněmovně zkušení politici, tak sem finanční prostředky na naše regionální priority zkrátka nedoputují. To je také hlavní důvod mé kandidatury po Parlamentu. Chci posunout věci dopředu trochu rychleji.

Jako úspěšný manažer, aktivní opoziční zastupitel a navíc kandidát do Poslanecké sněmovny zřejmě nenajdete mnoho času na zábavu. Jak si nejlépe odpočinete?

To je skutečně problém. Prozradím však na sebe, že mám svou „smečku“ – mopse a bullmastiffku. Oni jsou můj relax. Víte, když přijdu večer z práce domů, přivítají mě. Když vyřizuji do noci maily a chystám se na další den, sedí u mě a poslouchají. Jsou to výjimeční tvorové, a jak říká klasik, i pes je jen člověk. Pokud je čas, rád si také zajdu do lesa nebo na squash, kde se během chvíle skutečně odreaguji. Kdybych měl více prostoru, nepohrdnu ani partičkou šachu, tenisu nebo i toho fotbálku. Jsem člověk, který se sportem žije. A musím doznat, že pořád dávám velký pozor, abych nepromeškal zápasy své milované Komety.

 

Vyšlo na webu www.cssd2017.cz