Kanál novinek Romanonderka.cz

Ptali jste se

 

Vyhledávání

Út 29. 7. 2014 | Nádraží - reakce na článek z 23.7. v METRu

Otázka:
Bude prosím v dohledné době rekonstruován podchod u nádraží?
- je špinavá podlaha , nejvíce schody k tramvajím (léta nemyté)
- chybí eskalátory nebo výtahy pro hendikepované, kočárky - k tramvajím
- je uzavřená polovina šíře podchodu aniž by lidé byli vývěsním štítem informováni proč a do kdy (dne 22.7. v poledních hodinách tam nic nebylo)
A při východu k semaforu přechodu do Vaňkovky(přízemí za Tescem) je léta pouze pro pěší provizorní panel

Odpověď:
Dobrý den, paní Přikrylová,

ne se vším jsem v Brně spokojen a jedním z míst, které již dlouhá léta čeká na radikální změnu, je právě brněnské hlavní nádraží a jeho bezprostřední okolí. Jak jistě ale víte, celá desetiletí se již diskutuje o tom, kde má vůbec stát budoucí brněnské nádraží a od toho se odvíjí stagnace stavu a jen nezbytné úpravy či opravy tolik frekventovaného místa. Město Brno však není vlastníkem více než sto let staré výpravní budovy, rozhodujícím investorem v tomto případě bude stát, respektive jeho organizace, nicméně moravská metropole při této obří akci vyvíjí maximální součinnost.
Podchod u nádraží je ve správě městské společnosti Brněnské komunikace a snahou je zajistit zde v maximální možné míře jak bezpečnost občanů, tak pořádek a čistotu a mimo jiné také počet nevkusných stánků zde zredukovat. Společnost Brněnské komunikace zde provádí údržbu i úklid, a to v denních (suchý úklid) i nočních hodinách (mokrý úklid za pomocí techniky). Jak daný prostor vypadá ale není jen výsledkem práce úklidových firem, ale zejména chování některých našich spoluobčanů, kteří se nenaučili dosud (bohužel) vnímat veřejný prostor jako svůj vlastní.
V současné době v podchodu pod hlavním nádražím probíhají údržbové práce, které zahrnují výměnu osvětlení, podhledů a kamer. Realizace stavebních prací zde bude probíhat až do konce měsíce října. Procházel jsem tudy shodou okolností hned druhý den poté, co jsem obdržel váš dopis, tedy 23. 7. Celý pracovní prostor byl vymezen zábranami, na kterých byly vyvěšeny informace o probíhajících konstrukčních a stavebních pracích, včetně termínů a firmy zhotovitele. Informace byly dále rozšířeny o sdělení, že z důvodu vysoké prašnosti se provádí demontážní práce převážně ve večerních a nočních hodinách. Bohužel jinak než za provozu to udělat nejde. Dalším krokem ke zlepšení stavu zde bude výměna eskalátorů u budovy ČD a ve fázi projektové přípravy je rekonstrukce veřejných WC.
A nakonec ještě informaci ke zmiňovanému úseku – od Tesca do Vaňkovky přes parkoviště a provizorní panely. Rozhodně se nejedná o oficiální chodník pro pěší. Pozemek, na kterém se panely nachází a který je užíván občany jako „chodník“ patří a.s. Tesco Store ČR. Příslušná městská část již před časem komunikovala se zástupci obchodního domu na toto téma, zatím však bez konkrétní odezvy.
Za Váš podnět Vám děkuji. Věřte mi, že také já mám zcela jinou představu o místu, které je vstupní branou do města, v rámci svých kompetencí činím maximum možného.

S pozdravem a přáním hodně štěstí

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna

St 23. 7. 2014 | cyklisté na chodnících

Otázka:
Dobrá odpoledne,
chci se zeptat zda jde nějak řešit velké množství cyklistů na chodnících a přechodech?Alespoň osvětovou kampaní,aktivním přístupem policistů a strážníků,a to nejen na nám.Svobody a nejbližším okolí.
Děkuji za odpověď a aktivní řešení

Odpověď:
Vážená paní Nováková,

není to tak dávno, kdy se mě znovu jeden vášnivý cyklista na veřejné diskusi ptal, proč nemůže jezdit přes náměstí Svobody. Odpověď se nabízela sama: náměstí Svobody a přilehlé ulice historického centra města Brna jsou označeny ve vymezenou dobu jako pěší zóna. Pohybují se tak zde převážně chodci, případně veřejná doprava a nezbytná dopravní obsluha. Považuji to za zcela logické a osobně si nechci ani představovat, jak by dopadla srážka cyklisty třeba s malým dítětem. A ačkoliv si to někteří cyklisté stále neuvědomují, přechod pro chodce, jak už z názvu vyplývá, slouží také k přecházení komunikace chodcům, nikoliv cyklistům. V případě, že chce přechodu pro chodce využít cyklista, je povinen z jízdního kola slézt a komunikaci přejít pěšky.
Městská policie Brno se věnuje této problematice intenzivně a kontroly provádí prakticky v pěších zónách v centru města denně, stejně tak se při běžné činnosti v dalších částech města zaměřuje na další častý prohřešek – jízdu cyklistů po chodníku. Jen za červenec (a to ještě nemáme konec měsíce) hlídky strážníků preventivně dohlíželi na vytipovaných místech v bezmála dvou stovkách případů. Městská policie Brno se věnuje současně také osvětové činnosti, např. celoroční dopravní výchově dětí v rámci akce Empík cyklista. Odměnu mohou získat na cyklostezkách v rámci preventivních akcí ale i dospělí, ovšem jen pokud mají vzorně vybavené kolo a dodržují předpisy.
Aby bylo ale jasno, nejsem žádným nepřítelem cyklistů, ba naopak. Také si rád ve volném čase vyjedu na kole, svůj cyklovýlet však směřuji spíše do přírody.
Na komunikacích (ve městě značně přetížených) se pohybují tedy jak chodci, tak cyklisté, motoristé a všichni mají svou ideální představu. V novější pěší zóně (Joštova, Jakubská) se mohou cyklisté pohybovat celodenně, ve starší (Masarykova, Rašínova, Česká) jen od 17 do 9 hodin a vše je zřetelně upraveno dopravními značkami. Žádná skupina však není nadřazena skupině jiné a nikdo není oprávněn porušovat zákony, pravidla či vyhlášky.

Za Váš podnět Vám děkuji.
S pozdravem

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna

So 19. 7. 2014 | Kruhový objezd - ano a ne

Otázka:
Dobrý den, pane primátore!
Myslíte, že byl rozumný nápad udělat světelnou křižovatku hned za světelným přejezdem u Brněnských Ivanovic? Narážím na dnešní těžkou nehodu a taky na to, že se to může stát znovu, že nějaký "inteligentní řidič" zůstane v koloně na červený signál stát na kolejích vlaku! Dnes došlo i k vykolejení vlaku, což, myslím, je dost alarmující!
Nebyl by v tomto místě lepší kruhový objezd? Na rozdíl od toho ve Slatině, kde světelná křižovatka byla naprosto vyhovující...bohužel tamní starosta se musel za každou cenu zviditelnit před volbami!

Děkuji za odpověď a přeji Vám hezký den!

Odpověď:
Vážený pane Poláčku,

k uvedené dopravní nehodě sice nemám žádné bližší informace, přesto mám důvod se domnívat, že se jedná zřejmě opět o hrubé porušení pravidel silničního provozu jednotlivcem. Současně se také nemohu zbavit pocitu, že logicky uvažující člověk nikdy nezůstane stát na železničním přejezdu, ať už je v blízkosti křižovatka nebo není.
Ale zpět k Vašemu dotazu. Dopravní řešení a konkrétní stavební úpravy se připravují poměrně dlouhou dobu a tudíž nemají žádnou „souvislost se starostou a jeho zviditelňováním se před volbami“. Dopravní situace v křižovatce Kaštanová x V aleji byla dlouhodobě nevyhovující a pracně se hledalo řešení, včetně kruhového objezdu. S ohledem na prostorové podmínky bylo nakonec přistoupeno ke stávající variantě, která rozhodně přináší významně vyšší míru bezpečnosti provozu oproti předchozímu stavu. Je třeba zdůraznit, že světelné signalizační zařízení vybudované v této křižovatce je propojeno s přejezdovým zabezpečovacím zařízením na železničním přejezdu a vylučuje „volno na světelném signalizačním zařízením“ pro řidiče na pozemní komunikaci křížící dráhu při aktivaci zařízení na přejezdu.
Správa železniční dopravní cesty zde bude ještě doplňovat přejezdové zabezpečovací zařízení o závory, ale jinak řečeno, každý řidič ví, že na přejezd nelze vůbec vjíždět, když je zabezpečovací zařízení na přejezdu ve stavu „jede vlak“, a pokud ne, tak nemá vůbec za volantem co dělat.

Za váš dotaz Vám děkuji.
S pozdravem

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna

Pá 18. 7. 2014 | dotaz

Otázka:
Dobry den pane primatore. Asi pred ctrnacti dny jsem psala navrh panu hejtmanovi o vyuziti byvaleho kojeneckeho ustavu. Odepsal mi, ze je tato stavba v majetku mesta Brna a ne kraje. Proto se s timto navrhem obracim na Vas. Co kdyby tam mesto zridilo skolku s jeslema. Po kojeneckem ustavu tam snad zbyla kuchyne, soc. zarizeni a dalsi. Pamatuji si ze sveho detstvi, ze na Hlinkach bylo vice skolek a dnes je z techto staveb banka, charita a hotel. Copak v dnesni dobe musime mit vse nove a nehledet na zivotni prostredi? Pekny zbytek vikendu Jana Kvetonova

Odpověď:
Dobrý den, paní Květoňová,

budova Hlinky 132, ve které od roku 1950 sídlil Kojenecký ústav a dětský domov, byla postavena kolem roku 1928. Prvorepubliková vila sloužila úplně původně k soukromým účelům, za desítky let užívání však již byla ve špatném technickém stavu a navíc zdaleka neodpovídala moderním centrům rodinného typu.
Záměr vybudovat zcela nové zařízení Chovánek vznikl již v roce 2005. Zásadním podnětem se stala právě nutnost rozsáhlé rekonstrukce již nevyhovujících prostor na ulici Hlinky. Základní kámen Chovánku byl po letech příprav položen 6. září 2010, do nového moderního dvoupodlažního objektu v Bystrci přesídlili děti v březnu 2012. Nový atriový komplex zde nabízí zázemí pro život dětí v rodinných buňkách, ale i oddělení pro novorozence a děti s těžkým zdravotním postižením, centrum pro děti vyžadující okamžitou pomoc a další služby.
Město Brno od zahájení výstavby Chovánku počítalo s prodejem budovy Hlinky 132. Osobně to považuji za správný krok, neboť rekonstrukce objektu by si vyžádala investice v řádech desítek milionů korun, a to nehovořím o vysokých provozních nákladech budovy. Ve hře byly i otázky možného využití tohoto objektu, o zdravém životním prostředí v blízkosti frekventované komunikace Hlinky však nemůže být příliš řeč.
Vzhledem k nevyhovujícímu technickému stavu budovy Hlinky 132 rozhodla Rada města Brna v lednu 2012 o vyhlášení nabídkového řízení na prodej této nemovitosti. Budova byla prodána v srpnu 2013 společnosti Energocentrum MK.

Za Váš dotaz Vám děkuji.
S pozdravem

S pozdravem

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna

St 2. 7. 2014 | Emil Boček

Otázka:
Dobrý den jen mě tak napadlo jestli město Brno nějak uctilo pamatku hrdinských činu byvaleho stihaciho letce ve službách raf pan Emila bočka?? Myslím si že tento člověk by si zasloužil aspon pamětní desku někde v Brně kde projde hodně lidí aby na tito činy tohoto Brněnskeho hrdiny zpominal je mi jasné že socha by se asi těžko dala postavit

Odpověď:
Vážený pane Závodský,

těší mě Váš zájem o osobu brigádního generála Emila Bočka, účastníka československého zahraničního odboje 1939–1945 a příslušníka československého letectva ve Velké Británii.

Je nepochybné, že pan Emil Boček patří k významným a úctyhodným občanům našeho města, neboť jako příslušník RAF společně s dalšími československými letci a vojáky prokázal velké hrdinství a zásadním způsobem přispěl k definitivní porážce nacistické Třetí říše.

Město Brno cítí jako svou povinnost připomínat zvláště mladé generaci, jak se její předkové bili a obětovali za svobodu nejen našeho národa, a rovněž si je vědomo toho, že je třeba odčinit nevýslovnou křivdu, které se zvláště vůči československým příslušníkům RAF dopustil bývalý režim, když je místo úcty a vděku vystavil jen pronásledování, věznění a nucenému zapomnění.

Jako představitel města jsem měl již několikrát tu čest se s panem generálem Bočkem osobně setkat a vyjádřit mu obdiv a úctu. Především je ale třeba říci, že on sám stále patří k těm, kteří současné generaci neúnavně a soustavně připomínají „hrdou historii nezlomného národa, která se rodila i ve městě Brně a na celé jižní Moravě“. Je členem obnovené Československé obce legionářské a stál u zrodu Sdružení bývalých příslušníků RAF, ve kterém od září 1996 do ledna 2006 zastával funkci předsedy a nadále zůstává čestným předsedou. Společně s dalšími členy Československé obce legionářské, Sdružením československých zahraničních letců a ve spolupráci s městem Brnem se v dubnu 2010 zasloužil o odhalení pomníku prezidentu Benešovi před Právnickou fakultou MU.

Své vlastní zásluhy pan generál Boček, jako ostatně všichni velcí lidé, nijak nezdůrazňuje a neusiluje o pocty, přesto se mu jich právem dostává jak ze strany státu, tak ze strany jeho rodného města. V rámci morální a politické rehabilitace byl v roce 1990 povýšen do hodnosti kapitána ve výslužbě a poté majora. Hodnost plukovníka obdržel v březnu 1993. V říjnu 2010 mu prezident republiky udělil Řád Bílého lva za vynikající bojovou činnost a mimořádné zásluhy o obranu a bezpečnost státu. U příležitosti státního svátku pak byl 8. 5. 2014 prezidentem republiky povýšen na brigádního generála.

V březnu 1996 byl pan Boček spolu s dalšími bývalými příslušníky RAF představen na Nové radnici v Brně britské královně Alžbětě II. Účastní se řady besed, vystupuje na mnoha slavnostních shromážděních. Jako čestný host a jeden z hlavních řečníků se 8. května 2012 účastnil slavnostního odhalení památníku československým letcům na tuřanském letišti. Je symbolické, že památník byl vztyčen v Tuřanech, kde se pan Boček v roce 1923 narodil. V témže roce o něm natočilo občanské sdružení Brněnská společnost příznivců RAF Emila Bočka dokument Nezlomný. Jeho profil nalezneme také v internetové Encyklopedii dějin města Brna.

Zvláště významné pak pro mě bylo naše setkání v únoru 2013, kdy jsem jej mohl přijmout na Nové radnici a poblahopřát mu k 90. narozeninám. Ke gratulantům se tehdy přidal i fotograf Jadran Šetlík, který portrét pana generála představil společně s fotografiemi dalších významných osobností na výstavě v Křížové chodbě Nové radnice.

Z výše uvedeného vyplývá, že pan generál Boček se výrazně zapsal nejen do historie našeho města, ale stále se také aktivně podílí na současném dění v Brně. A to je dle mého názoru ta nejvýmluvnější „pamětní deska“.

Za Váš dotaz Vám děkuji.

S pozdravem

Bc. Roman Onderka, MBA
primátor města Brna

Rychlá navigace